Wednesday, December 25, 2013

Cuti Sekolah

Aku bukanlah pandai sgt pun nak bagi tips pasal pendidikan anak2 tapi sepanjang hampir 20 tahun jadi isteri dan ibu ni adalah beberapa perkara yg aku amalkan dlm mendidik anak2.
1. Cuti sekolah atau tak, time bangun tido sama jer. Waktu subuh. Kdg2 lepas solat tu aku bagilah dorang tido semula sekejap.
2. TV akan ditutup dari jam 10-2 ptg. Lepas solat Zohor dan makan baru boleh tonton TV semula.
3. Mandi ptg sblm kul 7 mlm. Nasib baik anak2 aku semua jenis x suka main kat luar rumah kecuali aku yg bawak g jog or riadah ptg. Termasuklah si Abg yg dah nak menjangkau 20 tahun tu.
4. Mcm cuti kali ni, Baby kena buat revision utk form 4 sbb net year nak SPM. Adik pulak dah start buat latihan tuk Tahun 5 pnya subject. Jadi masa tak terbuang begitu sahaja.
5. Bila mengemas umah, let them involve, x ada nk jd mem and tuan besar kat umah. Sama2 buat kerja menyental ke mengemas ke. Baby hari2 tugas dia cuci pinggan mangkuk. Adik buang sampah ngan mengvacuum lantai. Jika dah biasa buat xder masalah nak suruh. Tau sendiri jer nak buat apa. 

Yang penting bila ada duit lebih kami aku bwk dorang mkn apa dorang nak. X ada tunggu benda2 istimewa birthday ke apa. Sbb kita cari duit ni pun mmg utk dorang gak kan. Simpan kat bank berkepuk pun tp anak nak mkn sedap pun payah susahlah mcm tu. 

Tu jer lah yg aku buat, cuti sekolah pun nak habis dah. Lagilah dorang kena bangun awal dan sibukkan diri ngan study supaya nnt bila dah start sekolah xadalah payah jadinya sbb dah buasa melepak sepanjang cuti.

No comments:

Post a Comment